Latitud Zero neix del contacte que es produeix entre mestres de Catalunya i mestres de l'assentament de Bastión Popular a Guayaquil (Equador). La col·laboració es va centrar en l'àmbit educatiu:
- Recollida
de material escolar
- Elaboració
de materials educatius per a l'alumnat d'infantil i primària de Catalunya.
- Intercanvi d'experiències i formació del professorat de l'assentament
A partir d'aquesta
experiència s’amplia l'àmbit de col·laboració a altres àrees:
- Construcció d’una planta a l'escola Bartolomé Garelli, juntament amb Arquitectes Sense Fronteres.
- Tramesa de medicaments i
productes sanitaris bàsics, juntament amb Metges Sense Fronteres.
- Projecte Casa Amiga. Assistència a dones maltractades i capacitació laboral.
Actualment, treballem en un projecte de
recollida de material escolar per enviar a les escoles de Sansamba, Senegal.
Latitud Zero neix del
contacte que es produeix entre mestres de Catalunya
i mestres de l'assentament de Bastión
Popular a Guayaquil (Equador).
En aquells moments, mitjans dels anys
90, s'estimava que aproximadament el 60% de la població de Guayaquil (2.000.000)
vivia en àrees marginals i diferents assentaments amb una manca greu de serveis
bàsics i comunitaris. Prop de 800.000 no tenien aigua potable, 1.200.000 no
tenien sistema d'eliminació d'excrements i 1.000.000 no tenien recollida de
brossa. Per
la majoria de la població, els seus habitatges no reunien condicions
d'habitabilitat: construïdes amb canyes, cartró o bidons.
Bastión Popular és el nom que rep un
dels assentaments poblacionals que hi ha a la ciutat de Guayaquil.
Aquests primers contactes van possibilitar
detectar quins podriren ser els àmbits de col·laboració. Així, en un primer
moment, la col·laboració es va centrar en l'àmbit educatiu:
- Recollida de material escolar a Catalunya que es va
trametre a les escoles de Bastión Popular.
- Elaboració de material educatiu destinat a l'alumnat
d'infantil i primària a Catalunya sobre la realitat de la infantesa al Sud.
Aquest material va ser publicat conjuntament amb el Grup d'Ensenyants
d'Intermón.
- Intercanvi d'experiències i formació del professorat
de l'assentament, treballant en l'elaboració d'una proposta metodològica concreta provinent de l'Educació Popular, la pràctica educativa
de la qual està basada en actituds solidàries i col·lectives. és a
dir, Educar als nens, nenes i joves en el marc de l'Educació
Popular desenvolupant una consciència crítica davant la
realitat que els envolt i partint sempre dels seus propis interessos.
Es partia del fet que cada persona va
articulant en
la seva vida un discurs sobre ella mateixa, sobre els altres, sobre la naturalesa
i sobre la societat. Discurs en el qual s'assenten els coneixements, les
habilitats i destreses específiques que cada àrea del coneixement
exigeix.
Es va potenciar com a eix fonamental la participació de
tota la comunitat, mitjançant:
- Minga (sistema d'organització tradicional en el qual
la gent dóna un temps determinat a la seva comunitat
per realitzar treballs comunitaris).
- Reunió de pares i mares.
- Implicació de l'escola en reunions de cadascun dels
sectors.
- Reunions de mestres de diferents escoles del sector
per un objectiu comú.
- Introducció de les possibilitats que la
digitalització podia aportar a les Escoles dels assentaments.
A partir d'aquesta experiència es va anar ampliant
l'àmbit de col·laboració a altres àrees:
Conjuntament amb Arquitectes
Sense Fronteres, es construeix una planta més a l'escola Bartolomé
Garelli. Aquesta nova construcció servirà per ampliar l'abast del programa
de tallers ocupacionals destinats a joves de Bastión Popular.
Coordinats amb Metges
Sense Fronteres es podrà fer una tramesa de medicaments i
productes sanitaris bàsics destinats als assentaments Bastión Popular
i Flor del Bastión.
Projecte Casa Amiga. Aquest projecte va tenir dos eixos centrals, per una banda assistir a
les dones que patien qualsevol tipus de maltractament recolzant-les pel que fa
al tema de denúncies; i l'altra capacitar laboralment el sector de dones de
Bastión Popular que es trobaven en un major nivell de risc, producte,
principalment, de l'abandonament i el maltractement.
Casa Amiga estava format per un conjunt d'assistentes
socials que vivien en el sector. Es pretenia que, a partir de
l'autoorganització de les dones, la creació d'un espai de trobada que
permetés fer un procés des de l'acolliment inicial al desenvolupament personal
i col·lectiu. Es tractava de fer conscients a les dones de ser agents
de canvi de la pròpia situació i també de la col·lectivitat. El projecte
abastava els següents aspectes:
- Treball de detecció i intervenció en els casos de maltractament.
- Assistència sanitària i jurídica.
- Garantia d'alimentació per a la dona.
- Matriculació immediata de les nenes i nens a la guarderia i a
l'escola.
- Establiment de contactes i intercanvis d'experiències entre dones.
- Elaboració i edició de revistes i fulls informatius.
Taller de capacitació i
producció. Com a exemple, el taller de confecció de vestits (uniformes escolars
obligatoris a l'Equador, resultant més barats per a la resta de la població del
Bastión).
Cap comentari:
No es permeten comentaris nous.